Rejse i en hvid verden

Serien af cirkulære fade, Hvid Verden, er en rejse ind i grænselandet mellem det gode håndværk og billedkunsten. Med deres fabelagtige og udførligt modellerede strukturer hænger objekterne på væggen og trodser på den måde det traditionelle fads funktionalitet. De bliver til en billedlig erklæring, som udfordrer både kunsten og kunsthåndværket.

Hvide og uglaserede, udstråler de en luftig æterisk skønhed. De matte tørre overflader minder om knogler eller forstenet søgræs, og sammen med fadenes konstante form og størrelse sætter de en ren hvid scene for en fantastisk stoflig udforskning.

Som en forsker, undersøger Lone Skov Madsen effekten af forskellige stoflige strukturer op mod den cirkulære form. Og samtidig fejrer hun keramikkens materialer og processer.

Ved brug af enkle redskaber, skaber hun fascinerende og ofte komplekse stoflige landskaber bestående af tynde lerstrenge; nogle korte, nogle lange, skåret og organiseret i underfundige variationer. Hvert fad antager en unik stoflighed; én er som flænget strå, én som snoet garn, en anden som bølgende tang. Objekterne rummer en interessant flertydighed. De er tydeligt menneskeskabte og alligevel synes de mærkeligt overjordiske. Strukturen er organisk og levende, og samtidig forstenet og helt tyst. Værkerne er rene og hvide og dog lavet af jordens ler.

Lone Skov Madsen anskuer den runde form som det ideelle udgangspunkt for sit arbejde. Cirklen har mange betydninger og en stor referenceramme; derudover har det runde fad en arketypisk form med universel appel. Hun forvandler hverdagsting til et kunst objekter ved at gøre dem ubrugelige og tildele dem en status af skulptur.